De
baan zelf
Hoewel we beschikking hadden over spoor 0
rail
hebben we toch besloten deze maar niet te gebruiken. De rail was in
onze
ogen veel te grof en week teveel af van de schaal. Na enig beraad
gekozen
voor spoorstaven code 148. Deze staven zijn 3,65 mm hoog *) ,
wat
overeenkomt met een werkelijke maat (schaal 1:1)
van ca. 16,5 cm hoog.
Proeven
hebben we ook gedaan met code 100 staven. In het echt zouden deze dan
ca.
11 cm hoog zijn. Het voordeel van code 100 is dat dit de staven zijn
die
gebruikelijk zijn in diverse soorten flexrail in H0 schaal. Dit
laatste
is wel goedkoper, maar bleek niet te functioneren in combinatie met de
wielen
van ETS die wij willen gaan gebruiken.
De twee onderstaande figuren laten de opbouw van de rail zien:
Links het spoorbed. Dit bestaat uit
opgeplakte
bielzen, gesneden uit 2mm dik karton. De 'stoeltjes' bestaan uit kleine
stukjes
karton die op de bielzen geplakt zijn.. Het plakken wordt
vergemakkelijkt
door de markeringen op de bielzen en het eigenlijke railbed. Bijna
onnodig
te zeggen dat railbed, bielzen en stoeltjes gewoon getekend en
ingescand
zijn. Via beeldmanupilatiev kunj e nu hele vellen met railbed. bielzen
en
stoeltjes maken. Opplakken en uitsnijden maar. Rechts een proefstukje
rail.
De rail is hier bevestigd met kleine spijkerjes waarvan aan een zijde
de
kop is weggeslepen. Dat geeft een beter optisch effect. Maar eigenlijk
heeft
het geen zin om alle spijkertjes aan te brengen. Het kan, maar is wat
overdadig.
De railafstand wordt bepaald met afstandhouders. Hieronder
is dat te zien:
Midden op het plaatje is de 'Moeder'
te zien. Twee stukjes spoorstaaf
die precies op goed afstand van elkaar op messing bielzen gesoldeerd
zijn.
En vast op een plankje. Rechts een vergroot model van de afstandhouder.
Deze
is voorzien van drie kleine u-vormige stukjes die terwijl ze op de
moeder
zaten op het messing vorkje zijn gesoldeerd. Daarnaast vier eenvoudiger
uitvoeringen..
De u-balkjes zijn via de moeder op afstand gesoldeerd op een stukje
rail.
Boven op het plakje liggen nog een paar rail spijkertjes waar de kop
aan
een zijde is weggeslepen. Visueel wat beter en... ze rollen niet meer
van
de tafel af.
Nog wat over de leverancier van de spoorstaven. Na wat zoeken hebbenn
wij de firma Fast Track in Canada gevonden die zowel een ruime
collectie rails, bielzen en spoorstaven in het assortiment heeft. Zij
zijn te bereiken onder www.handlaidtrac.com.
Voor wie nog meer wil lezen heb ik het stukje toegevoegd wat ik
geschreven heb om mijn mede clubleden uit te leggen wat we kunnen doen.
Het is in een *.PDF' format on de de naam 'baanleggen'.
Inmiddels, een half jaartje later, dus nu in mei 2014, zijn we verder
met het leggen van het normaalspoor van de turfbaan. Dus nu wordt het
hierboven opgeschreven stukje theorie in praktijk gebracht.
Hiernaast een stukje uitvoering. We zijn bezig met het opvullen van de
stukken rails tussen de wissels. Zoals te zien
zijn van te voren de beddingen van bielzen met de
railstoeltjes aangebracht. De rechter spoorstaaf is eerst aangebracht
en met koppelstukjes aan beide rechter sporen van de
wissels
gemonteerd. De rails is op de bielzen gemonteerd met kleine spijkertjes.
Met een tangetje zijn de koppen van deze spijkertjes wat
plat geknepen om ze meer op echte railspijkers te laten lijken. Daarna
wordt de linker rail aangebracht. Deze wordt op de juiste positie
gehouden via de railafstand stukjes. Hieronder nog twee
plaatjes. Een close-up van de koppeling tussen de spoorstaven.
Hier zijn de koppelstukjes en de railspijkers goed zichtbaar. Ook zijn
zichtbaar de noodzakelijke gereedschappen. Dat zijn de kraspen om de
plaats van de spijkers te markeren.
De gaatjes voor de spijkers worden voorgeboord met een boortje wat een
paar tienden kleiner is dan de dikte van de railspijker. Met het
platbek tangetje kan de spijker op z'n plaats worden gezet en een stuk
worden ingedrukt. Ten slotte wort met de drevel, die een hol kopje
heeft, de rail vastgezet.
Over de wissels heb ik een apart stukje geschreven. Te bereiken via "wissels"
*) Voor wie het niet weet, de code betekend niets anders dan de hoogte
van de rail in .01 inch. Dus rail code 100 is iets meer dan 2,5 mm
hoog!
Tenslotte, hoe kan de afgewerkte baan eruit zien?
Zoiets als op dit plaatje?
Van linkjs naar rechts de opbouw van de baan. Links de kale rails, dan
de opndergrond donker gekleurd, waarna de bielzen op nkleur gebracht
zijun. Dan grind gestort als ballast en vastgeplakt met verdunde
houtlijm. Het grind is nog te netjes enn wat donkerder gemaakt
met wat verdunde zwarte verf. Tenslotte nog wat groenigs.
Hetr grind heb ik uitgezeeft uit bouwzand met een fijne en een grove
zeef. Op oude sporen, b.v. uit het begin van de vorige eeuw ligt soms
helemaal geen grind, maar alleen zand. Allerlei creative oplossingen
zijn hier mogelijk.