Toch terug? klik hier
De baan zelf

Hoewel we beschikking hadden over spoor 0 rail hebben we toch besloten deze maar niet te gebruiken. De rail was in onze ogen veel te grof en week teveel af van de schaal. Na enig beraad gekozen voor spoorstaven code 148. Deze staven zijn 3,65 mm hoog *) , wat overeenkomt met een werkelijke maat (schaal 1:1) van ca. 16,5 cm hoog. Proeven hebben we ook gedaan met code 100 staven. In het echt zouden deze dan ca. 11 cm hoog zijn. Het voordeel van code 100 is dat dit de staven zijn die gebruikelijk zijn in diverse soorten flexrail  in H0 schaal. Dit laatste is wel goedkoper, maar bleek niet te functioneren in combinatie met de wielen van ETS die wij willen gaan gebruiken.
De twee onderstaande figuren laten de opbouw van de rail zien:
 

Links het spoorbed. Dit bestaat uit opgeplakte bielzen, gesneden uit 2mm dik karton. De 'stoeltjes' bestaan uit kleine stukjes karton die op de bielzen geplakt zijn.. Het plakken wordt vergemakkelijkt door de markeringen op de bielzen en het eigenlijke railbed. Bijna onnodig te zeggen dat railbed, bielzen en stoeltjes gewoon getekend en ingescand zijn. Via beeldmanupilatiev kunj e nu hele vellen met railbed. bielzen en stoeltjes maken. Opplakken en uitsnijden maar. Rechts een proefstukje rail. De rail is hier bevestigd met kleine spijkerjes waarvan aan een zijde de kop is weggeslepen. Dat geeft een beter optisch effect. Maar eigenlijk heeft het geen zin om alle spijkertjes aan te brengen. Het kan, maar is wat overdadig. De railafstand wordt bepaald met afstandhouders. Hieronder is dat te zien:
Midden op het plaatje is de 'Moeder' te zien. Twee stukjes spoorstaaf die precies op goed afstand van elkaar op messing bielzen gesoldeerd zijn. En vast op een plankje. Rechts een vergroot model van de afstandhouder. Deze is voorzien van drie kleine u-vormige stukjes die terwijl ze op de moeder zaten op het messing vorkje zijn gesoldeerd. Daarnaast vier eenvoudiger uitvoeringen.. De u-balkjes zijn via de moeder op afstand gesoldeerd op een stukje rail.
Boven op het plakje liggen nog een paar rail spijkertjes waar de kop aan een zijde is weggeslepen. Visueel wat beter en... ze rollen niet meer van de tafel af.

Nog wat over de leverancier van de spoorstaven. Na wat zoeken hebbenn wij de firma Fast Track in Canada gevonden die zowel een ruime collectie rails, bielzen en spoorstaven in het assortiment heeft. Zij zijn te bereiken onder www.handlaidtrac.com.

Voor wie nog meer wil lezen heb ik het stukje toegevoegd wat ik geschreven heb om mijn mede clubleden uit te leggen wat we kunnen doen. Het is in een *.PDF' format on de de naam 'baanleggen'.

Inmiddels, een half jaartje later, dus nu in mei 2014, zijn we verder met het leggen van het normaalspoor van de turfbaan. Dus nu wordt het hierboven opgeschreven stukje theorie in praktijk gebracht.
Hiernaast een stukje uitvoering. We zijn bezig met het opvullen van de stukken rails tussen de wissels. Zoals te zien

zijn van te voren de beddingen van bielzen met  de railstoeltjes aangebracht. De rechter spoorstaaf is eerst aangebracht en met koppelstukjes aan beide rechter sporen van de wissels gemonteerd. De rails is op de bielzen gemonteerd met kleine spijkertjes. Met een tangetje zijn de koppen van deze spijkertjes wat plat geknepen om ze meer op echte railspijkers te laten lijken. Daarna wordt de linker rail aangebracht. Deze wordt op de juiste positie gehouden via de railafstand stukjes. Hieronder nog twee plaatjes.  Een close-up van de koppeling tussen de spoorstaven. Hier zijn de koppelstukjes en de railspijkers goed zichtbaar. Ook zijn zichtbaar de noodzakelijke gereedschappen. Dat zijn de kraspen om de plaats van de spijkers te markeren.
                                                                               
De gaatjes voor de spijkers worden voorgeboord met een boortje wat een paar tienden kleiner is dan de dikte van de railspijker. Met het platbek tangetje kan de spijker op z'n plaats worden gezet en een stuk worden ingedrukt. Ten slotte wort met de drevel, die een hol kopje heeft, de rail vastgezet.





 



Over de wissels heb ik een apart stukje geschreven. Te bereiken via "wissels"

*) Voor wie het niet weet, de code betekend niets anders dan de hoogte van de rail in .01 inch. Dus rail code 100 is iets meer dan 2,5 mm hoog!

Tenslotte, hoe kan de afgewerkte baan eruit zien?
Zoiets als op dit plaatje?

Van linkjs naar rechts de opbouw van de baan. Links de kale rails, dan de opndergrond donker gekleurd, waarna de bielzen op nkleur gebracht zijun. Dan grind gestort als ballast en vastgeplakt met verdunde houtlijm. Het grind  is nog te netjes enn wat donkerder gemaakt met wat verdunde zwarte verf. Tenslotte nog wat groenigs.
Hetr grind heb ik uitgezeeft uit bouwzand met een fijne en een grove zeef. Op oude sporen, b.v. uit het begin van de vorige eeuw ligt soms helemaal geen grind, maar alleen zand. Allerlei creative oplossingen zijn hier mogelijk.