Toch maar terug? klik hier
Oersik
1 lntroductie

Modelspoorclub Oost-Brabant heeft twee spoor-0 banen die allebei gesitueerd zijn in het begin van de 20-e eeuw. Beide banen beelden een Nedrelandse situatie uit en hebben dus Nederlads rollend materiaal nodig. Omdat de banen een lokale situatie uitbeelden zijn er alleen kleine locomotieven nodig. Omdat een van de banen geen keerlussen heeft is dus een loc die goed in trek-duw bedrijf kan werken erg aantrekkelijk. Daarom is de keuze gevallen op een rangeer locomotief. De keuze voor een Sik lag daarbij voor de hand. Om het toch maar een beetje apart te laten zijn hebben we niet voor de traritionele Sik gekozen maar op de voorloper hiervan zoals hierboven afgebeeld. Dit model is natuurlijk zoals zoveel van Nederlandse  spoor-0 modellen niet te koop en zijn we gedwongen tot zelfbouw. In dit stukje van mijn site wil ik daar iets over vertellen.

2 Uitgangspunten
De loc hoeft geen exact fine-scale model te zijn, maar wel goed herkenbaar op de baan. Dat maakt overigens het zoeken naar tekeningen een stuk eenvoudiger. Met een redelijke maatschets en wat fotoos kom ikm een heel eind. Wel is het van belang dat de loc goed geruisloos functioneerd en vooral heel langzaam kan rijden. De loc wordt wel geheel zelfbouw met  uitzondering van wielstellen en de motor. Als materiaal is gekozen voor 0.3 mm dik messingplaat.

Hiernaast de tekening die ik ergens gevonden heb. De echte maten staan erbijb en met behulp van wat verdere plaatjes is het mogelijk een bouwtekening te maken op schaal 1:43.5.
De breedte van de loc blijft een gok maar met de twee foto's kom ik daar we uit.

Wat de opbouw betreft bestaat dec loc uit drie groepen van onderdelen. Dat is hetv motorisch gedeelte, de opbouw van de buitenkant en verder alle kleine appendages.

Hieronder nog twee plaatjes, een van de achterkant en een van de versie die klaarblijkelijk zonder kap geleverd was. Ook interessant als model!




Een van de leden was in het bezit van een Oersik van Philotrain.

Verder lezen? Hier klikken