Een werktram voor
Houthuizen
De Houthuizenbaan van
Modelspoorclub OostBrabant is voorzien van een bovenleiding, maar de
club is niet in het bezit van een voertuig met pantograaf wat hier voor
geschikt is. Als grapje heb ik toegezegd dat ik wel
wat wil maken wat op deze baan niet zal misstaan. Mijn keuze is
gevallen op de werktram A1001 van NZH. Dit model past wel in de 30-er
jaren sfeer van de baan. In principe is het een eenvoudig model,
bestaande uit een standaard onderstel waarop een rechthoekige bovenbouw
geplaatst staat.
De foto en tekeningen komen uit het boek 'De geschiedenis van de blauwe
tram' van J.E. Smit. Een boek trouwens naar mijn hart van modelbouwer,
omdat het naast fotomateriaal ook tekeningen heeft geplaatst.
Zo ook van deze werkwagen, zoals hiernaast te zien.
Hiernaast zien we de tekening. Deze heb ik gekopieerd en op
schaal 1:43,5 afgedrukt. De prints zijn opgeplakt op karton van ca. 0.5
mm dik. Na drogen kunnen de stukken dan uitgesneden worden en in elkaar
geplakt worden. Aanvankelijk was ik van plan om het onderstel apart te
maken, maar daar heb ik van afgezien. Het onderstel zit gewoon aan de
doosvormige bovenkant geplakt en heeft geen functionele functie. Alles
wat te zien is is eigenlijk alleen maar cosmetisch.
Hierenaast de body van de tram op z'n kant. Goed te zien is
dat de body eigenlijk een doos is met twee platen
aan de onderkant. Zoals op de foto te zien is, is de zijdeur open
gelaten en is wat relief aangebracht door roosters en strippen op de
zijkant te plakken. De veren op het onderstel zijn gewoon nep. Gesneden
uit een pakket van op elkaar geplakte stureen plaatjes en daarna met de
hand wat in gebogen vorm gezet. De spiraalveren zijn uit draad,
gewikkeld om een messing spijkertje. In de bodem van de 'doos' zijn de
gaten te zien om de motor van het aandrijstel een plaats te kunnen
geven.
Tenslotte nog de aandrijving. Te zien op onderstaand plaatje.
We zien een voor mij standaard oplossing. Eenas met twee
wormen die de twee ETS spaakwielen aandrijft. De motor (ergens uit mijn
verzameling) is wat hoger geplaats. Geen moeilijke toestanden met
bevestiging. Gewoon geplakt met 2-sec lijm. Boven op de motor twee
fittingen (moeilijk zichtbaar op de foto) voor de aansluiting van de
verlichting voor en achter en op het dak. De wormas wordt aangedreven
via een kleine snaar. Alle tandwielen, wormen en snaarwielen zijn
voorzienn van een kraag met stelschroef volgen het bekende Meccano
principe. De stroomafnemers bestaan uit fosforbronsdraad die verend
boven op de wielen rusten.
Met twee schroeven past deze aandrijving in de tramopbouw.
Nu hoe het totaal er nu uitziet.
Er zijn wat details aangebracht. Ten eerste, ik heb een poging gedaan
tot de stroomafnemer. Het is een draadfiguur, maar de stroomafnemer
werkt echt. Alleen nog de dwarse steundraden aan de bovenkant vergeten.
Nou dat komt later nog wel.
We zien ook de koplampen, geel-witte LED's en bovenop een zoeklicht.
Handgrepen zitter er op, de deurkruk en de houders voor de diverse
ronde borden die vaak aan de voorkant geplaatst zijn.
Wat ook nog mist ziujn de instaptreden bij de zijdeuren. Ook die komen
later. Rondom de ramen waar vensters komen is de kleur (blauwgrijs) al
aangebracht. Wanneer de vensters er in zitten kanik daar niet meer
verven. De foto laat ook zien dat er iets met het dak niet goed zit.
Storend die dakrand! Nog eens goed naar kijken!
Nu, in 2016, heeft de tram zijn nodige rondjes op de houthuizenbaan
weer gereden. Ook is de tram netjes in de verf gezet. Onderstaande foto
laat dat zien. De tram is ook voorzien van koppelingen. Na
enig beraad is gekozen voor Märklin H0 kortkoppelingen. Deze
koppelingen hebben een stijve verbinding en voldoen niet
alleen goed in trek- maar ook goed in duw bedrijf.
Alleen de ruitenwissers ontbreken
nog. Teksten op de tram zijn eigen vervaardigde transfers. Deze zijn
gemaakt via mijn PC, geprint op dun zelfplakkend transferfolie.
Het stukje rails waar de tram op staat is het zelfde als boven, maar nu
ook voorzien van de diverse stadia van ballast.